30 grudnia 1947 roku dokonano oblotu pierwszego samolotu odrzutowego w historii lotnictwa wojsk Związku Radzieckiego – MIG-15

Mowa o konstrukcji biura konstrukcyjnego Mikojan – Gurewicz MIG-15, produkowanego w ramach licencji w zakładach w Mielcu pod nazwą Lim – 1 (licencyjny myśliwiec).  Samolot ten był ewenementem w okresie zimnej wojny, gdyż do jego powstania przyczynił się rząd wielkiej Brytanii, udostępniając Rosjanom silnik Rollce – Royce Nene Mk.1, który posłużył do napędu samolotu, a następnie do jego skopiowania.

W Polsce produkowano ponadto następujące podwersje:

  • Lim-1A – samolot rozpoznawczy z aparatem fotograficznym AFA-21
  • Lim-2R – szturmowo-rozpoznawczy z miejscem na aparat w przedniej części owiewki
  • Lim-2A – dwumiejscowy samolot szturmowo-rozpoznawczy

Mig-15 był pierwotnie samolotem jednomiejscowym o konstrukcji całkowicie metalowej, z podwoziem z podparciem przednim. Był to średniopłat o konstrukcji półskorupowej.

Wojskowo został wykorzystany w wojnie koreańskiej w latach 1950 – 1953, gdzie stanowił duże zagrożenie dla lotnictwa koalicji antykomunistycznej, gdzie był pilotowany głownie przez pilotów radzieckich.

W Polsce Mig – 15 przez długi czas stanowił podstawę lotnictwa wojskowego. Użytkowany w jednostkach lotniczych do lat 80, wielokrotnie był wykorzystany jak narzedzie do ucieczki z kraju. Najsłynniejsze, udane próby miały miejsce w roku 1953, kiedy to polski pilot por. Franciszek Jarecki licencyjnym Mig-15 bis (Lim-2) uciekł na Bornholm. W roku 1956 ppor. Zygmunt Gościniak ucieka na Mig-u 15 z podkoszalińskiego lotniska w Zegrzu, również na Bornholm. Kilkukotnie samolot ten posłużył do ucieczek pilotom koreańskim.

Fot. Wikimedia Commons
Marcin Lis

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*