Fort Skotniki. Niecodzienna darowizna dla Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie przejął od Skarbu Państwa, w drodze darowizny, fort Skotniki. Majątek Uniwersytetu Pedagogicznego zwiększył się tym samym o ok. 2,5 mln zł – poinformował rektor uczelni prof. Kazimierz Karolczak.

Fort od 2012 roku użytkuje Centrum Dokumentacji Zsyłek, Wypędzeń i Przesiedleń Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W wyniku aktu notarialnego podpisanego w czwartek w krakowskiej uczelni Centrum stało się właścicielem tego obiektu.

Fort jest w dobrym stanie. Chcielibyśmy jednak unowocześnić go i przeprowadzić całościowy remont. Jeśli uda się pozyskać środki, to w przyszłym roku rozpoczniemy taką modernizację i miejmy nadzieję, że najpóźniej w 2020 roku ją ukończymy – powiedział PAP dyrektor Centrum Dokumentacji prof. Hubert Chudzio.

Celem Centrum Dokumentacji Zsyłek, Wypędzeń i Przesiedleń Uniwersytetu Pedagogicznego jest ochrona przed zapomnieniem losów mieszkańców Rzeczypospolitej (w jej obecnych i byłych granicach) poddanych zsyłkom, wypędzeniom i przesiedleniom. Jednostka – poprzez projekty naukowe i edukacyjne – rozpowszechnia wiedzę na ten temat wśród młodzieży szkolnej, studentów czy społeczności lokalnych.

Centrum zbiera i archiwizuje wspomnienia świadków historii, szczególnie Sybiraków oraz przymusowo wysiedlonych Polaków przez III Rzeszę. Jak dotąd placówka zgromadziła 700 nagrań relacji świadków historii. Każda z tych relacji nadałaby się na fascynujący film – zwrócił uwagę prof. Chudzio. Jednostka objęła badaniami okres przymusowych migracji od konfederacji barskiej (1768 – 1772) po czasy represji komunistycznych.

 Centrum zaprasza każdego, kto chciałby się podzielić wspomnieniami (bądź przekazać dokumenty) do kontaktu lub wizyty w siedzibie Centrum – forcie Skotniki przy ul. Kozienickiej 24.

Źródło: naukawpolsce.pap.pl

Fot.: Wikimedia Commons

Filip Wąsiewski

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*